Ferraty Alpy- Hallstatt (Červen2017)

Krásný listopadový den!
Přemisťuji články z mého druhého blogu na tento. Takže tady budete postupně vídat reporty z letních výletů v sekci Adventure. Zase něco nového... kromě nového barevného naladění blogu- když už novinky, tak pořádně:) Fotky jsem musela kvůli motivu pozmenšovat, ale po rozkliknutí se vám zobrazí v původní velikosti!

Dávám sem report na červnové ferraty,kdy bude hned následovat (hned, jak ho zpracuji) report ze srpnových ferrat, na které se chystáme zítra 9.8.! Obměnou by měly být náročnější trasy a místo chaty budeme v campech, takže tu bude info, kde kolik co stojí.

1) Kde jsme se pohybovali?
Bydleli jsme kousek od městečka Liezen (viz mapa níže). F1-F10 jsou ferraty, které jsme šli. Nejsou tam všechny eFka, protože jsme v průběhu výletu některé vyřadili, nebyli pro nás zajímavé.
Ferraty jsme vybírali pro pokročilé (obtížnosti C-D-E), jelikož náš první výlet se konal minulý rok a nyní jsme zvolili obtížnější cesty. Níže vám přidám ty lepší cesty, které i díky výhledu doporučuji.

Bydlení jsem řešila přes booking.com, jelo nás celkem 10 lidí, takže jsem sháněla větší chatu. Dá se říct, že skoro na poslední chvíli jsme sehnali roubenku "Bettinu" ve vesničce Donnerbachswald, která byla naprosto kouzelná a i cena byla velice příznivá. Napište přímo paní na kontakt, který má na webovkách, myslím, že to vychází o něco levněji dokonce. My už to měli zamluvené přes booking a zjistili jsme to později. Mají ještě další dvě chaty hned vedle této pro 5 lidí.
Odkaz přímo na chatu zasílám > tady.
Jsou tam úžasné krbové kamna, dřevo na otop máte v ceně. Dvě koupelny, takže ideální pro více lidí. Mají tam dokonce pračku a sušičku, takže pokud se vydáte do nehezkého počasí, můžete si tam vše oprat a vysušit. Paní je velice příjemná, domluvíte se i anglicky. Parkování až pro 4 auta hned u chaty. Ještě přidávám fotku roubenky pořízenou na místě.

2) Jak vše probíhalo?
První den jsme jeli každé auto v jinou dobu (každému to vyhovovalo jinak). Naše první auto se třemi lidmi dorazilo před 15. hodinou. Převzali jsme chatu a byli jsme natěšení na první ferratu, kterou jsme měli v plánu jít - F1. Bohužel nám počasí nepřálo, lilo jako z konve. Tak jsme zůstali na chatě a čekali na ostatní.
V tom nám píše kamarádka z 2.auta, že cesta k nám je díky dešti zasypaná štěrkem, který se sesunul z kopce. Musí počkat až všechno odbagrují a cesta bude průjezdná. Tak jsme čekali a nudili se. Mezitím dojelo 3. auto a tak jsme všichni čekali, až konečně kolem 23. hodiny byla cesta průjezdná, všichni se dostali na chatu a byli jsme šťastní, že se nikomu nic nestalo. Takže z prvního dne sice nic nebylo, ale mohli jsme se alespoň kochat krásnou přírodou v okolí.

Druhý den jsme už vyrazili všichni na F4 ferratu - Gamsblick Klettersteig, výšlap z parkoviště jen ke skále nám zabral zhruba 2,5 hod. Pak už jsme se těšili na "cvakání" a lezení, nahoře u kříže jsem byli přibližně do hodiny. Na vrcholcích byl ještě sníh, ale teplota nám docela vyhovovala ikdyž bylo pod mrakem. Udělali jsme si pár fotek a vyrazili z kopce zpátky k autu. Nemilé horské počasí nám promočilo naskrz, když jsme se vraceli na parkoviště, ale i tak ten výšlap a výhled stál za to. Následně jsem se rozdělili na dvě skupiny. Jedna jela na chatu a ta druha, která měla více sil, jela ještě na ferratu F6 - Loser Klettersteig "Sisi"  (úvodní fotka).

Veškeré ferratové trasy si můžete najít na mapce, podle toho, kam se vypravíte.

Třetí den už byl sluníčkový. Mě celou dobu trápila angína, ale snažila jsem se v noci léčit a přes den si to maximálně užít.
Jeli jsme směr F8 a po cestě jsem si ještě dali jednu kratší ferratku Obertraun Klettersteig , kde byl nejtěžší úsek B/C. Tu jsme zvládli asi za půl hodiny a pak, celí natěšení, jsme jeli dál k jezeru Hallstätter (F8- Echernwand Klettersteig ), které je ve městečku Hallstätt.
Zaparkovali jsme zhruba 15 min od ferraty, která je nalevo od lanovky. Nástup byl krátký, celý výstup jsme zvládli do 1,5 hodiny. Trasa byla výživná, jeden úsek byl D a dal trochu zabrat na ruce, pro zkušenější super. Je tam možné obejít si tuto část lehčí cestou B/C. Vystoupali jsme nad jezero na rozhlednu, odkud byl famózní výhled. Sluníčko nás nahřálo natolik, že po sestupu jsme naskákali do jezera - doporučuji (v letních měsících). No a potom se zatáhlo, začalo pršet a my utíkali zpátky na chatu. Počasí v horách je dost nepředvídatelné, počítejte s tím. Níže fotky z této oblasti a trasy.

Čtvrtý den, to už jsme se vraceli zpátky domů. Po cestě jsem si vyhlídli ještě jednu parádní cestu, kterou jsme chtěli absolvovat.
Jednalo se o trasu C-D. Byla parádní, skála byla schodovitá, úplně jiná, než co jste šli minulé dny. Z parkoviště to bylo zhruba 1,5 km, nejednalo se o výšlap. Autami jsme dojeli až nahoru, je možné si to vyšlápnout, ale je to pořádný kopec. Doporučuji silnější auta, která zvládnou v jednom zátahu jet nahoru a nepřehřívat se- vlastní zkušenost.
Samotná trasa dala docela zabrat na ruce, při cestě byly dva lanové mosty- jeden byl jednolanový (jedno lano nahoře a jedno dole) a druhý měl natáhnuté dřevěné příčky a nahoře bylo lano k jištění. Následoval E-F převis, který z nás zdolal pouze jeden kamarád, pravděpodobně z nás byl nejméně unavený. Tento převis se dal obejít Céčkovou trasou, takže můžete být v klidu, nebudete se muset vracet zpět.
Přidávám fotky opět níže. Výhled byl dechberoucí, počasí nicmoc, začalo nám v druhé polovině cesty pršet, ale zmákli jsme to.
Trasu a odkaz na mapy dodám dodatečně, bohužel nebyla původně v plánu,a tak musím vypátrat podle navigace, kde se přesně nacházela.

3)  A co výbava?
Budete potřebovat: pevnou obuv (pohorky nebo crossové běžecké boty- ty mi vyhovují víc, z důvodu většího pohybu kotníku), sedák - může být i ten, který máte na stěnu, prsák (ten není nutný, slouží spíš k tomu, když lezete s těžkým batohem, se kterým se můžete přetočit), ferratové brzdy! (nejdůležitější, lepší jsou ty nejednorázové, zeptejte se příp. v půjčovně na obě varianty), odsedka - není nezbytně nutná, ale pokud polezete náročnější cesty na ruce, je fajn v těžších úsecích cvaknout odsedku a odpočinout si, dále je nutností helma - kvůli kamenům a kvůli tomu, co máte v hlavě:), a doporučuji si vzít bezprsté rukavičky (prodávají se přímo kožené/koženkové speciálně na ferraty, já mám raději cyklistické, jsou měkčí a praktičtější).
Výbavu zapůjčuje například Hudy (ve větším městě), případně jiné prodejny s lezeckým vybavením mají také půjčovny. V Brně mohu doporučit např. V-Tours na ul Úvoz.
Určitě je dobré s sebou mít dostatečné zásoby jídla a pití, pokud plánujete třeba šestihodinovou cestu a taky pláštěnky(ve sportobchodech mají jednorázové za pár korun).

Takže doufám, že jsem Vám tímto článkem pomohla v případném plánování. Nebo také inspirovala k dobrodružství v horách. Určitě doporučuji vyzkoušet. Pokud byste chtěli s něčím poradit nebo se na cokoliv zeptat, pište do komentářů.
My už zítra vyrážíme na ferraty do oblasti Rax, která se nachází západně od Vídně, tj. zhruba 2,5hod cesty z Brna. Každopádně opět podám report, jak bylo v campu a jak jsme si užili trasy a výšlapy.

4) Jídlo?
Jelikož jsme byli na chatě, kde se dalo vařit, nakoupili jsme si velkou zásobu jídla s sebou. V každém větším městečku je samozřejmě Spar nebo jiný obchůdek, kde se potraviny dají nakoupit.
K jídlu na cesty doporučuji např. proteinové tyčinky a ovoce. Nebo taky klasický chleba se salámem, záleží, co má každý rád:)